Rådgivning og mekling

Reiseforsikringen

De fleste nordmenn har idag en reiseforsikring, en god del er dekket av to reiseforsikringer uten å være klar over det. Allikevel er det flere som blir skuffet over oppgjøret i etterkant. Det er svært viktig å lese vilkårene reiseforsikringen. Kort fortalt kan vi si at en helårsforsikring kun dekker 45 dager på reise, selv om det heter helårsforsikring. Dette er noe misvisende av forsikringsselskapene men hvis vi leser i vilkårene så står det svart på hvitt at dette stemmer. Det verste eksemplet vi har kommet over var et vennepar som dro på en Thailand-tur som varte lenger enn de 60 dagene som de egentlig hadde reiseforsikring for, de endte opp med å betale store deler av kostnadene selv. Nå hadde de flaks i uhellet siden kostnadene var «kun» 200 000 kr, det kan fort komme opp i flere millioner hvis man er på feil sted til feil tid.

Hvor mye verdi?

En annen vanlig misforståelse er hvor mye verdi som dekkes av forsikringsselskapene. Dette står også tydelig i vilkårene. Dyrt kamerautstyr eller sportsutstyr kan ha summer av verdier for over 100 000 kr og det er meget lurt å sjekke opp om den helt vanlige billige reiseforsikringen dekker nettopp tap av disse gjenstandene. Ofte tilbyr forsikringsselskaper en tilleggforsikring som kan dekke de ekstra dyre gjenstandene.

Ekstremsport

Ekstremsport er noe som veldig ofte ikke dekkes av reiseforsikringen. Men hva er ekstremsport? Husker du at du signerte et skjema før du hoppet i strikk? Det skjemaet er selskapets beste dokument om det skulle skje noe galt under opplevelsen din. Da har de som regel fraskrevet seg alt ansvar. Og siden dette ses på som en ekstremsport så får du heller ikke dekket noe av reise-forsikringsselskapet. Mange nordmenn fort blir med på enkle aktiviteter i syden i form av parasailing etter en gummibåt, dykking og såkalte bananbåter. Det er ikke alltid disse aktivitetene dekkes, siden det regnes som ekstremsport. Noen reiseforsikringsselskaper tillater kun dykking gjennom anerkjente PADI, mens andre kun tillater dykk ned til 30 meter. Dette er skumle detaljer som er meget viktig å vite om på forhånd. Eller hva med Off-piste kjøring på slalåm? Her er det også store forskjeller, noen tillater kun kjøring i oppmerkede løyper, mens andre tillater alt som er tilgjengelig på skisenteret. Igjen er det forsikringselskapenes vilkår som ligger til grunn for avgjørelsen om du får dekket opp dine skader, eller om alt må dekkes av deg selv.