Rådgivning og mekling

Boligdrømmen med boligforsikring

Boligdrømmen med boligforsikring

Boligdrømmen på 20 minutter eller 20 år med misnøye?

Boligkjøp og boligsalg er en stor økonomisk og sosial avgjørelse som kan store konsekvenser. I følge en statistikk fra forsikringsselskapet HELP viser det seg at en av fire boligkjøpere er misfornøyd med kjøpet og velger å klage inn kjøpet til forsikringsselskapet. Av disse viser det seg at det er overraskende en av tre som har ett godt grunnlag for videre saksgang. Kjøper du kjøper boligkjøperforsikring fra HELP eller tilsvarende har du krav på advokathjelp og mekling i etterkant av kjøpet. Forsikringen heter som regel boligkjøperforsikring, og skal gi deg advokathjelp ved feil og mangler på den kjøpte boligen. Forsikringen dekker juridisk bistand og juridisk rådgivning og håndtering gjennom rettsapparatet i Norge. Forsikringen må kjøpes i sammenheng med kjøp av boligen, ofte gjennom eiendomsmegleren. Prisene for en boligforsikring er i dag på cirka 4 000 kr for borettslagsleiligheter, 6 500 kr for selveierleiligheter og 9 000 kr for eneboliger, rekkehus, hytter og tomter. Forsikringen er gyldig og kan brukes i fem år etter at forsikringen er tegnet.

Hva er de typiske feilene og klagene?

Større feil på det elektriske anlegget som krever større vedlikehold. Det elektriske anlegget kan være avansert og en enkel visuell befaring vil ofte ikke være nok for å sjekke tilstanden. Mangellapper som gis etter at el tilsynet har kontrollert det elektriske anlegget gjøres kun hvert 20. år og hvis det ikke foreligger en rapport på dette, vil det sannsynligvis komme en ubehagelig overraskelse. Det er også vanskelig å fremme økonomiske krav til boligselger som innvilges i etterkant. Taklekkasjer er også en stor gjenganger som problemområde. Disse er også ofte vanskelig å finne, og senskadene ved en taklekkasje kan være økonomisk stor. En lekkasje skjer oftest i overgangene mellom tak og skorstein, eller tak og lufterør. Er skadene store er vi fort i beløp i hundretusenkronersklassen. Fukt i kjeller går også ofte igjen som boligkjøper klager på og dette er også en større jobb å utbedre. I leiligheter er det ofte baderommet som er hovedproblemet. Disse problemene er lettere å oppdage enn det elektriske anlegget, men krever ett våkent øye under visning.

Klageprosessen

Ofte kan det være lange ventetider i domstolene, noe som er demotiverende for boligkjøpere når ting tar ekstra lang tid. Det skal visst være en ukultur hvor forsikringsselskapene bevisst haler ut behandlingstiden nettopp for å riste av seg klager fra boligkjøpere.

Hvordan sikre seg mot fiasko?

Eiendomsmeglere er egentlig pliktig til å legge frem problemene ved boligen, men vi kommer ikke unna at eiendomsmegleren og boligselgeren har samme mål, å selge boligen for mest mulig penger på kortest mulig tid. Kundeundersøkelsene av eiendomsmegler legger disse nederst på listen over troverdighet. I dette kaoset av dårlige takstmenn, mye klager og tvister og en rekke økonomiske utfordringer i etterkant har det bygget seg opp et vakuum i markedet. Det er nå flere selskaper som tilbyr rådgivningsvirksomhet for boligkjøpere. Dette er i prinsipp en som kan eiendoms-faget, sjekker opp alt om boligen, fra utbygging regler, spesielle regler fra kommunen til nøye tilstandsrapporter utført av diverse håndverkere. Dette skal gi en god oversikt og dermed en konklusjon om valg av akkurat den boligen er lurt og hva som sannsynligvis ligger og venter av økonomiske kostnader.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *